KÖVESD NYOMON FACEBOOKON IS A HÍREKET

2012. október 27., szombat

ZENE MEREDEK HELYEKEN

Vannak olyan körülmények, művészeti koncepciók vagy éppen akadályok, amelyek arra kényszerítenek egy bandát, hogy szokatlan körülmények közt adjanak koncertet, itt most elsősorban a helyszínre gondolok. Végeláthatatlan lenne a felsorolás, úgyhogy csak ízelítőül álljon itt néhány példa. Biztatlak azonban, hogy a benned támadt hiányérzetnek adj hangot a kommentek közt !
Ki más állhatna itt elsőként mint az elsők. A legendás Beatles zenekar 1966-ban adta utolsó hagyományos koncertjét. Ennek oka az volt, hogy a 'beatlemania' néven elhíresült, a közönség hisztérikus imádatában megtestesülő jelenség már az együttes tagjainak az életét veszélyeztette. Már önmagában az is extrém, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel 1965-ben a Shea Stadionban közel 50 ezer ember előtt adtak koncertek, de a stadionban való koncertezés annyira mindennapi vált mára, hogy szinte már említésre sem méltó.
Az fellépésektől visszavonult zenekar a következő 3 évben megalkotta a könnyűzene jó pár mérföldkőnek számító korongját, hogy aztán 1969-ben mintegy utolsó gesztusként a széthullás és elszigeteltség jegyében lemezkiadójuk székházának tetején adjanak koncertet. Az akció mintegy 42 percig tartott, mert a rendőrség félbe szakította, mivel az utcán összegyűlt tömeg akadályozta a közlekedést.

(További tetőkoncertek: U2, Blur, Tankcsapda, Kasabian, Red Hot Chili Peppers)

A Pink Floyd zenekar a 60-as évek végétől, mint a londoni pszichedelikus zene vezéralakja volt jelen, elsősorban underground környezetben. Később az épp megőrülni készülő Syd Barett énekestől David Gilmour vette át a frontember posztját és ez a formáció vált világhírűvé a 70-es évek derekára. 1971-ben forgatták Echoes című koncertfilmjüket az itáliai Pompeii romjainál. A közönség nélküli helyszín, mintegy antitézise a Woodstock típusú fesztiváloknak.
2000-ben a szókimondó és társadalomkritikus megnyilvánulásairól híres Michael Moore (Kóla, puska, sültkrumpli és Fahrenheit 9/11 című filmek rendezője) ötlete nyomán a radikális (baloldali) politikai nézeteket valló Rage Against The Machine zenekar 2000-ben a Sleep Now in the Fire videoklipjét a Wall Streeten forgatta... a rövid koncert végén a zenekar be akart menni a tőzsde épületébe, ami rövid időre az intézmény biztonsági okokból történő bezárását eredményezte.

Ahogy Jézus is a társadalom perifériájára sodródottakat térítette, úgy a rockzene se mulasztotta el a bűnösök megszólítását a koncertek révén. Szinte már hagyományá váltak az USA-ban a börtönkoncertek. A tradíciót talán Johnny Cash indította el, de BB King és Carl Perkins is adott már koncertet a kaliforniai a San Quentin börtönben.
A Metallica a a St Anger lemez első videoklipjét forgatta le e helyszínen 2003-ban.



S mivel ez egy kaposvári illetőségű zenei blog, mindenképpen meg kell említeni a legutóbbi Mongoose Limit és Bean Cereal koncertet, ami nem máshol, mint a sokak által soha nem látogatott Somogy Megyei Bíróság egy igen szép belső udvarán került megrendezésre. A két bandát Skaszt (Scast Blues Band) és Vágner Mátyás (VAGNER) vendégzenészek színesítették. Számomra az est egy misztikus pillanata volt amikor a cseperegni kezdő eső miatt aggódó nézők - Esik Csermi! - kétségbeesett pillantására Csermann Ádám csak annyit mondott:
- Pillanat! - majd elment és 1 perc múlva az eső elállt... tudja a fene mit művelt az időjárással. Tudtommal videó is készült, de én csak képeket találtam az eseményről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése