KÖVESD NYOMON FACEBOOKON IS A HÍREKET

2012. július 10., kedd

AZ aRT-ATLANSÁG KORA: MONDRIAN

Alap eset a vakrepülés a mindennapokban. Jelentéssel gazdagon átitatott formák, képek, épületek mellet suhanunk el minden komolyabb érdeklődés nélkül. Az ember feje persze nem káptalan, meg aztán a mindennapi rutin mellett kit érdekel, hogy a pólóján látható minta honnan a fenéből van, jól néz ki aztán kész... Ha azonban az 'élj és ne csak létezz' jegyében leledzel e világban, akkor akad itt neked néhány érdekesség.
A 20. század elején lezárult egy nagy korszak a kultúrtörténetben (vagy még inkább elkezdődött) a művészvilág forrt. Kiáltványokat fogalmaztak meg, csoportokat hoztak létre, formabontó műveket alkottak (szó szerint bontották a formát). A számtalan irányzat közül a geometrikus absztrakt képzőművészet is virágkorát élte, rendet keresvén a világ káoszában.
Piet Mondran a holland De Stijl csoport tagjaként alkotta ma már emblematikusnak számító vízszintes és függőleges egyenesek és tiszta színek kombinációiból létrehozott képeit.
Piet Mondrian és festményei
A De Stilj csoport hatása korszakosnak bizonyult. Nem csak festményeken, hanem a mindennapi élet számos terültén, sőt az építészetben is megjelent a geometrikus formakultúra a tiszta színekkel. Monrian neoplaszticizmusnak nevezi írásaiban ezt a kifejezési módot, melyben a függőleges a férfi, a vízszintes a női principium, és a kompozíciók az univerzális szépséget jelenítik meg.
Thomas Gerrit Rietveld De Stilj munkái









A 60-es években aztán újra fénykorát kezdte élni a stílus, köszönhetően Yves Saint Laurent francia divattervezőnek, akit klasszikus képzőművészek Vermeer, Goya és Velasquez, Picasso, Mondrian és Jean Cocteau művei ihlettek meg akkoriban. Mondrian stílusú munkáin gondosan ügyelve helyezte el a színek és vonalak arányait egyszerű szabású jersey ruháin.
Yves Saint Laurent Mondrian ihlette ruhái









Manapság, a kulturális eklekticizmus közepette, a tömegkultúra szinte minden korábbi korszak ikonná vált formáját feldolgozza. A Nike 2008-ban dobott piacra egy színeiben és vastag fekete kontúrjaiban Mondrian műveire emlékeztető cipőt. Létezik teljesen önkényes és igénytelen 'hasznosítás', de szerencsére vannak jó szemű dizájnerek is a kínálatban. Érdekes módon Mondrian festményein ezek a harsány színek, a geometriai rend korántsem rideg vagy korlátozó. A színek dinamikája, a jól elhelyezett foltok, a derékszögű rácsrendszer sokkal inkább játékos hatású, mintsem riasztó. A színvilág a kissé későbbi popart reklámvilágot vetíti előre, talán emiatt is olyan népszerű a mai termékdizájnban. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése