A 20. század elején lezárult egy nagy korszak a kultúrtörténetben (vagy még inkább elkezdődött) a művészvilág forrt. Kiáltványokat fogalmaztak meg, csoportokat hoztak létre, formabontó műveket alkottak (szó szerint bontották a formát). A számtalan irányzat közül a geometrikus absztrakt képzőművészet is virágkorát élte, rendet keresvén a világ káoszában.
Piet Mondran a holland De Stijl csoport tagjaként alkotta ma már emblematikusnak számító vízszintes és függőleges egyenesek és tiszta színek kombinációiból létrehozott képeit.
Piet Mondrian és festményei |
Thomas Gerrit Rietveld De Stilj munkái |
A 60-es években aztán újra fénykorát kezdte élni a stílus, köszönhetően Yves Saint Laurent francia divattervezőnek, akit klasszikus képzőművészek Vermeer, Goya és Velasquez, Picasso, Mondrian és Jean Cocteau művei ihlettek meg akkoriban. Mondrian stílusú munkáin gondosan ügyelve helyezte el a színek és vonalak arányait egyszerű szabású jersey ruháin.
Yves Saint Laurent Mondrian ihlette ruhái |
Manapság, a kulturális eklekticizmus közepette, a tömegkultúra szinte minden korábbi korszak ikonná vált formáját feldolgozza. A Nike 2008-ban dobott piacra egy színeiben és vastag fekete kontúrjaiban Mondrian műveire emlékeztető cipőt. Létezik teljesen önkényes és igénytelen 'hasznosítás', de szerencsére vannak jó szemű dizájnerek is a kínálatban. Érdekes módon Mondrian festményein ezek a harsány színek, a geometriai rend korántsem rideg vagy korlátozó. A színek dinamikája, a jól elhelyezett foltok, a derékszögű rácsrendszer sokkal inkább játékos hatású, mintsem riasztó. A színvilág a kissé későbbi popart reklámvilágot vetíti előre, talán emiatt is olyan népszerű a mai termékdizájnban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése